Ουρικό οξύ και διατροφή

menu_item1

Το ουρικό οξύ στους ανθρώπους συναντάται ως το τελικό προϊόν από το μεταβολισμό των πουρινών. Στο μεγαλύτερο ποσοστό, περίπου το 70%, το ουρικό οξύ αποβάλλεται από τον οργανισμό μέσω των νεφρών στα ούρα. Υπερουριχαιμία είναι η κατάσταση κατά την οποία παρατηρούνται αυξημένα επίπεδα ουρικό οξέος στο αίμα. Η υπερουριχαιμία σχετίζεται με την εμφάνιση ουρικής αρθρίτιδας και νεφρολιθίασης (σχηματισμός λίθων ουρικού οξέος στα νεφρά). Η αύξηση αυτή οφείλεται σε διαταραχή της διαδικασίας παραγωγής και αποβολής του ουρικού οξέος. Έτσι είτε έχουμε αυξημένη παραγωγή του ουρικού οξέος, είτε έχουμε μειωμένη αποβολή του από τον οργανισμό. Η αυξημένη παραγωγή μπορεί να σχετίζεται με γενετικούς/κληρονομικούς παράγοντες ή να οφείλεται στην αυξημένη πρόσληψη πουρινών μέσω της διατροφής που επακόλουθα οδηγεί σε αυξημένη παραγωγή ουρικού οξέος. Μειωμένη απέκκριση ουρικού οξέος από την άλλη μπορεί να έχουμε σε καταστάσεις δυσλειτουργίας των νεφρών ή λόγω λήψης ορισμένων φαρμάκων.

ΤΡΟΦΙΜΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΟΝΤΑΙ ΛΟΓΩ ΑΥΞΗΜΕΝΟΥ ΟΥΡΙΚΟΥ ΟΞΕΟΣ

1) Εντόσθια (συκώτι, μυαλά, νεφρά), ζωμός κρέατος, σάλτσες/κύβοι κρέατος, γλυκάδια

2) Κυνήγι, χήνα, πέρδικα

3) Θα πρέπει να αποφεύγετε εκείνα τα θαλασσινά προϊόντα που έχουν υπερβολικά υψηλά επίπεδα πουρίνης. Τέτοια είναι τα οστρακοειδή όπως: καβούρια, αστακός, γαρίδες, σουπιές, μύδια, χταπόδι, καλαμαράκια, χτένι.

4) Ψάρια όπως: σαρδέλα, τόνος, αντσούγιες, σκουμπρί, ρέγκα, σολομός, γλώσσα, γαύρο

5) Μαγιά

6) Λαχανικά με υψηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες: μανιτάρια, φασόλια, μπιζέλια, αρακάς, σπανάκι, σπαράγγια, ιταλικά χόρτα

7) Αλκοολούχα ποτά

ΕΠΙΣΗΣ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ ΟΤΙ:

1) Πρέπει να καταναλώνετε τουλάχιστον 2 λίτρα νερού ημερησίως (4 μικρά μπουκαλάκια νερό τουλάχιστον). Το νερό βοηθά στην απομάκρυνση του ουρικού οξέος από τον οργανισμό.

2) Το κόκκινο κρέας δεν θα πρέπει να καταναλώνεται πιο συχνά από 1 φορά την εβδομάδα. Λέγοντας κόκκινο κρέας εννοούμε χοιρινό, μοσχάρι, κατσίκι, αρνί κλπ.

3) Προτιμήστε γενικά άπαχο χοιρινό ή άπαχο μοσχάρι!!! Καταναλώνετε πιο συχνά κοτόπουλο (αποφύγετε το μπούτι και γενικά το σκουρόχρωμα μέρος το κοτόπουλου) και ψάρι (εκτός αυτών που αναφέρονται παραπάνω)

4) Αυξήστε την κατανάλωση φρούτων, λαχανικών και προϊόντων ολικής αλέσεως.

5) Η διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους βοηθά στην αντιμετώπιση των υψηλών επιπέδων ουρικού οξέος στο αίμα.

6) Η σωματική δραστηριότητα δρα επίσης ευεργετικά στη διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων ουρικού οξέος πλάσματος.